BESLUIT VAN DE AUTORITEIT CONSUMENT & MARKT OVER DE WIJZE VAN REALISATIE EN DE KOSTEN VAN ELEKTRICITEITS- EN GASAANSLUITINGEN OP HET NET DOOR DE NETBEHEERDER

Inleiding

Op 22 december 2014 heeft de Autoriteit Consument & Markt (verder te noemen: ACM) op aanvraag van Teunissen + Berendse Vastgoed Projecten B.V. (verder te noemen: Teunissen + Berendse) een besluit genomen omtrent een klacht over de door netbeheerder Westland Infra Netbeheer B.V. (verder te noemen: Westland Infra) in rekening gebrachte kosten voor elektriciteits- en gasaansluitingen op het net.

Westland Infra heeft – samengevat – een aantal offertes uitgebracht in verband met elektriciteits- en gasaansluitingen inclusief extra verbindingslengte, welke offertes door Teunissen + Berendse zijn geaccepteerd. Bij de realisatie van de aansluitingen zijn (een groot deel van) de aansluitkabels naar een ander punt in het net gelegd en op een andere wijze met het net verbonden dan in de tekeningen bij de offertes was aangegeven. Met name hierdoor is er uiteindelijk minder meter aansluitkabel aangelegd dan is opgenomen in de offertes.

Vrij in de wijze van realisatie van de elektriciteitsaansluiting

De ACM heeft allereerst overwogen dat er geen voorschriften zijn opgenomen in de Elektriciteitswet 1998 (verder te noemen: E-wet) of de op die wet gebaseerde regelgeving over de wijze waarop de daadwerkelijke elektriciteitsaansluiting wordt gerealiseerd. Gelet hierop, was Westland Infra bevoegd om de elektriciteitsaansluitingen op een andere wijze te realiseren dan in de Tarievencode Elektriciteit is aangegeven.

Kosten van uitbreiding van het elektriciteitsnet

Vervolgens is de vraag of Westland Infra het juiste bedrag aan aansluitkosten in rekening heeft gebracht. Volgens ACM is de berekening in de offertes van Westland Infra van het tarief dat eenmalig voor het aanleggen van een elektriciteitsaansluiting in rekening wordt gebracht, opgesteld conform de bijlage bij de Tarievencode Elektriciteit. Westland Infra heeft echter volgens ACM bij de realisatie van de aansluitingen (welke realisatie dus afwijkt van de standaardsituatie zoals opgenomen in de offertes) haar elektriciteitsnet uitgebreid. Uitbreidingen in het elektriciteitsnet ten behoeve van het maken van aansluitingen, zogenaamde diepte-investeringen, komen op grond van artikel 27 lid 2 onderdeel e van de E-wet voor rekening van de netbeheerder.

Bij de oorspronkelijke berekening van de extra verbindingslengte in de offerte is Westland Infra uitgegaan van een fysieke verbinding met de bestaande laagspanningskabel in de grond. Bij de uiteindelijke realisatie heeft Westland Infra echter – in tegenstelling tot de offerte – geen fysieke verbinding gemaakt met de bestaande laagspanningskabel, maar heeft zij schakelkasten geplaatst waarop de installaties zijn aangesloten. Hierdoor heeft Westland Infra volgens ACM haar elektriciteitsnet uitgebreid, te weten van de laagspanningskabel tot en met de plaats waar de schakelkasten zijn geplaatst. Nu deze uitbreiding van het elektriciteitsnet wel in de offerte als extra aansluitlengte in rekening is gebracht, terwijl dergelijke kosten op grond van artikel 27 lid 2 onderdeel e van de E-wet voor rekening van de netbeheerder horen te komen, heeft Westland Infra volgens ACM een te hoog aansluittarief in rekening gebracht.

Onbevoegd met betrekking tot gasaansluitingen

Met betrekking tot de gasaansluitingen verklaart de ACM zich onbevoegd omdat ten tijde van het uitbrengen van de offerte eind 2009 het tarief voor het aanleggen van een aansluiting feitelijk niet was gereguleerd. Aangezien regulering ontbrak dient bij beantwoording van de vraag of Westland Infra bij de realisatie van de aansluitingen heeft mogen afwijken van de uitgebrachte offerte te worden gekeken naar de uitleg van de gesloten overeenkomst. Dit laatste dient te worden voorgelegd aan de civiele rechter, niet aan de ACM.

Conclusie

Kortom, de netbeheerder is in beginsel vrij in de wijze van realisatie van de aansluiting op het net. Als echter de realisatie niet overeenstemt met de offerte en er sprake is van een uitbreiding van het net, mag de netbeheerder op grond van de wet de kosten voor de extra aansluitlengte die bij realisatie onder uitbreiding van het net blijken te vallen, niet in rekening brengen. ACM is overigens alleen bevoegd een besluit te nemen indien het tarief voor het aanleggen van een aansluiting is gereguleerd. Hiervan was in het onderhavige geval geen sprake betreffende de gasaansluitingen.

Wilt u meer weten over energierecht, in relatie tot bijvoorbeeld contractenrecht, neem dan contact op met Hans Koenders, Daisy Tempelman of Simone Pipping.

Related Posts

Congestiemanagement: een oplossing voor…

In ons land zijn er verschillende plekken die worden aangemerkt als zogenaamde congestiegebieden. In deze gebieden is vaak een tekort aan transportcapaciteit van het elektriciteitsnet. Uiteindelijk heeft Nederland een groter…
Read more

CBb: Hoogspanningsnet van 110…

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 4 juli 2023 uitspraak gedaan over een besluit van de ACM over een hoogspanningsnet van Utility Support Group B.V. (USG)…
Read more

De nieuwe Omgevingswet: Wat…

Omgevingswet Op 1 januari 2024 is de nieuwe omgevingswet in werking getreden. De wet beoogt het omgevingsrecht te vereenvoudigen en overzichtelijker te maken. Waar voorheen 26 wetten, 60 AMvB’s en…
Read more
x

Cookiemelding

Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Ja’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy statement.

Wij gebruiken analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden en we gebruiken functionele cookies om jouw voorkeuren op te slaan. Bovendien plaatsen wij cookies van derde partijen om gepersonaliseerde advertenties te tonen en de inhoud van de advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Ook worden er cookies geplaatst door sociale media-netwerken. Jouw internetgedrag kan door deze derden gevolgd worden. Door op ‘Ja’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy statement.

Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. We vragen dus enkel jouw toestemming voor het gebruik van tracking cookies! De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Dorhout Advocaten? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar info@dorhout.nl.

Ik geef Dorhout Advocaten toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd