STRENGERE EISEN AAN MERKDEPOTS

27 juni 2012

Bij elke merkaanvraag dient te worden aangegeven voor welke klassen van waren en/of diensten het merk ingeschreven moet worden. Vaak worden hier de algemene benamingen van de hoofdklassen van de zogeheten Nice-classificatie gebruikt, zoals “Telecommunicatie”, “Opvoeding” of “Onderwijs”. De gebruikelijke praktijk was dat bij het aanvragen van een merk met dergelijke algemene klasse-aanduidingen het merk geacht werd te zijn ingeschreven voor alle onderliggende subklassen. Dit was in lijn met Mededeling 3/04 van de voorzitter van het Harmonisatiebureau van de Interne Markt. Hier is op 19 juni 2012 echter verandering in gekomen.

Het Europese Hof van Justitie heeft op die datum namelijk een belangrijke uitspraak gedaan over het deponeren van merken en hoe de merken geclassificeerd moeten worden. Uit dit arrest C-307/10 (IP TRANSLATOR) volgt namelijk dat:

1. de waren of diensten waarvoor de merkbescherming wordt gevraagd, door de aanvrager voldoende duidelijk en nauwkeurig dienen te worden omschreven, opdat de bevoegde autoriteiten en de marktdeelnemers louter op basis daarvan de omvang van de merkbescherming kunnen bepalen;

2. het gebruik van de algemene benamingen van de hoofdklassen van de Nice-classificatie voor de omschrijving van de waren en diensten waarvoor de merkbescherming wordt gevraagd gewoon mogelijk is, voor zover een dergelijke omschrijving voldoende duidelijk en nauwkeurig is;

3. indien gebruik wordt gemaakt van alle algemene benamingen van een specifieke hoofdklasse van de Nice-classificatie, de aanvrager nader moet toelichten of zijn aanvraag betrekking heeft op alle in de alfabetische lijst van deze klasse opgenomen waren of diensten, dan wel op slechts bepaalde van deze waren of diensten. In het geval dat de aanvraag slechts betrekking heeft op bepaalde van deze waren of diensten, is de aanvrager verplicht nader toe te lichten welke tot deze klasse behorende waren of diensten worden bedoeld.

Conclusie

Voor aanvragen gedaan vóór 19 juni 2012 geldt dat het oude regime nog van toepassing is. Voor nieuwe aanvragen kan de conclusie worden getrokken dat het deponeren van merken nu lastiger is geworden. Als de klasse-omschrijvingen niet duidelijk en gespecificeerd worden omschreven, dan kan het Bureau de aanvraag weigeren. Aan de andere kant, als slechts de algemene omschrijvingen van de hoofdklassen worden gebruikt, dan is de beschermingsomvang van het merk tegenwoordig een heel stuk beperkter dan voorheen het geval was.

Kortom, laat u goed adviseren als u uw dienst of product met een merk wilt beschermen. Voor vragen over het deponeren en handhaven van merken kunt u contact opnemen met Koen Konings.

Related Posts

Hockeyclub Groningen behoudt afspraken…

De kantonrechter te Groningen heeft op 2 januari jl. uitspraak gedaan in een geschil tussen de gemeente Groningen en Hockeyclub Groningen. Hockeyclub Groningen huurt sinds jaar en dag op het…
Read more

Congestiemanagement: een oplossing voor…

In ons land zijn er verschillende plekken die worden aangemerkt als zogenaamde congestiegebieden. In deze gebieden is vaak een tekort aan transportcapaciteit van het elektriciteitsnet. Uiteindelijk heeft Nederland een groter…
Read more

CBb: Hoogspanningsnet van 110…

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 4 juli 2023 uitspraak gedaan over een besluit van de ACM over een hoogspanningsnet van Utility Support Group B.V. (USG)…
Read more
x

Cookiemelding

Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Ja’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy statement.

Wij gebruiken analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden en we gebruiken functionele cookies om jouw voorkeuren op te slaan. Bovendien plaatsen wij cookies van derde partijen om gepersonaliseerde advertenties te tonen en de inhoud van de advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Ook worden er cookies geplaatst door sociale media-netwerken. Jouw internetgedrag kan door deze derden gevolgd worden. Door op ‘Ja’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy statement.

Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. We vragen dus enkel jouw toestemming voor het gebruik van tracking cookies! De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Dorhout Advocaten? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar info@dorhout.nl.

Ik geef Dorhout Advocaten toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd